stres

Stres – czy możemy się przed nim uchronić?

Stres nikogo nie omija. Nie jesteśmy w stanie go uniknąć. Możemy jednak mieć nad nim kontrolę i minimalizować skutki jego szkodliwego działania. Znając mechanizmy działania stresu i uświadamiając sobie przyczyny, możemy dokładać starań, aby unikać szkodliwych czynników i negatywnych konsekwencji, jakie za sobą niosą.

 

Stres towarzyszy nam wszędzie. Ludzie potrzebują pewnej dawki emocji, aby działać, iść do przodu i po prostu żyć. Nie zawsze jest też zjawiskiem negatywnym. Gdy jego natężenie jest optymalne, stres ma działanie pozytywne dla ludzkiego organizmu. Optymalny daje nam poczucie odprężenia, wyostrza nasze zmysły, pobudza nas do działania: nauki, pracy, przywraca nam chęci i wiarę w siebie oraz pozwala cieszyć się życiem. Jego źródłem są wydarzenia trudne takie, które przekraczają nasze możliwości zaradcze – te wydarzenia mogą być dla nas przyjemne np. oczekiwanie na spotkanie z kimś bliskim, awans w pracy czy inne ważne dla nas sprawy. Na temat stresu, możesz przeczytać też tutaj.

Stres negatywny

 

Problemem dla nas i naszego zdrowia jest stres negatywny – distress. Ten nieprzyjemny i dający, uczucie przeciążenia stan, działa niekorzystnie na nasz system nerwowy i cały organizm oraz może prowadzić do choroby psychosomatycznej niebezpiecznej dla naszego zdrowia. W porę niewychwycony lub ignorowany może dojść, do bardzo wysokiego poziomu i doprowadzić do psychicznego oraz fizycznego wyczerpania. Każdy z nas odmiennie reaguje na sytuacje wywołujące niepokój i różnie je interpretuje. Ma to związek z naszą osobowością i odpornością psychiczną. Niezależnie od naszej odporności, warto zwracać uwagę na sygnały, jakie wysyła nam nasz organizm. W porę wychwycone pomogą uniknąć nam niebezpiecznych dla naszego zdrowia konsekwencji.

Najczęstsze przyczyny stresu

 

Pięć najczęściej występujących sytuacji trudnych prowadzących do przeciążenia układu nerwowego:

• przeciążenie – sytuacja, w której człowiek jest na granicy wytrzymałości nerwowej, fizycznej lub psychicznej.
• zagrożenie – to sytuacja, w której zachodzi (uzasadniona lub nie) możliwość utraty kogoś bliskiego, pozycji, zdrowia lub innej ważnej i cenionej wartości dla danego człowieka.
• utrudnienie – położenie uniemożliwiające wykonanie zadania na skutek braku fizycznych, informacyjnych lub przedmiotowych braków.
• konflikt motywacyjny typu unikanie – przyciąganie, czyli występowanie dwóch sprzecznych ze sobą pragnień.
• Deprywacja – niezaspokojenie potrzeb biologicznych, psychologicznych i fizycznych.

 

Długotrwały stres może być przyczyną wielu schorzeń. Unikanie sytuacji trudnych oraz odpowiedni dobór strategii – pomoc psychologiczna, wsparcie w rodzinie, i od osób bliskich, odpoczynek, techniki relaksacyjne oraz wysiłek fizyczny – mogą w istotny sposób wpłynąć na redukcję negatywnych emocji. Zachowanie dystansu emocjonalnego, umiejętne reagowanie na sytuacje stresujące, są w stanie w trudnych okolicznościach uchronić nas od popełnienia błędów i konsekwencji z nim związanych. Wystarczy, iż uświadomimy sobie, że stres jest wpisany w nasze życie i to od nas (naszych reakcji, działań, zachowań) zależy, jak i czy, będziemy sobie z nim radzić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *