Praca siedząca – jakie może nieść ryzyko

Praca siedząca niesie za sobą szereg zagrożeń wynikających z długich godzin spędzanych w jednej pozycji. Jak poradzić sobie z przykrymi konsekwencjami i uniknąć dolegliwości typowych dla osób przesiadujących długie godziny przy biurku? Jeżeli spędzasz, czas przy biurku zajmując, się pracą, nauką lub hobby przez wiele godzin w jednej pozycji – ten post będzie dla Ciebie jak najbardziej przydatny.

 

praca siedząca

 

Praca siedząca i długie godziny spędzone przy komputerze mogą w negatywny sposób odbić się na naszym zdrowiu. Osoby pracujące w pozycji siedzącej narażone są na szereg różnych dolegliwości, które mogą prowadzić do pogorszenia się naszego zdrowia i komfortu życia, a także doprowadzić do różnego rodzaju ograniczeń ruchowych.

 

Pracujesz przy komputerze, jesteś pisarzem grafikiem, copywriterem itp. – lubisz swoją pracę i nie zamieniłbyś jej na żadną inną? Jeżeli odpowiedź jest, twierdząca to jesteś, w grupie zawodowej narażonej na bóle kręgosłupa, zwyrodnienia itp. Jak uniknąć zagrożeń związanych z pracą siedzącą i na co zwrócić uwagę podczas wykonywania przez nas pracy.

 

Zagrożenia związane z pracą siedzącą

 

Na różnego rodzaju dolegliwości bólowe skarży się około 80% osób wykonujących pracę siedzącą (jeżeli jeszcze nie doświadczyłeś, tych zagrożeń to tylko pozazdrościć ja niestety nie miałam tyle szczęścia – dlatego piszę o tym problemie). Wiele z tych zagrożeń możemy, uniknąć przygotowując, sobie odpowiednio stanowisko pracy klik

 

Odpowiednio przygotowane miejsce do pracy to dopiero początek, również ważną sprawą jest zachowanie czujności i zwracanie uwagi na sygnały, które wysyła nasze ciało – powtarzające lub nasilające się dolegliwości bólowe to znak, że dzieje się coś niedobrego i powinniśmy jak najszybciej zareagować. Najczęściej występujące zagrożenia i problemy zdrowotne to:

 

•  Bóle kręgosłupa, szyi, lędźwi – żeby uniknąć lub zminimalizować ryzyko należy odpowiednio przygotować stanowisko pracy. Odpowiedniej wysokości biurko i dopasowany fotel są niezbędne do prawidłowej pozycji podczas wykonywania pracy. Wygodna pozycja i trzymanie pod odpowiednim kątem (ok 90%) stawów łokci, bioder i kolan pomogą nam uniknąć ich przeciążenia i wystąpienia dolegliwości bólowych.

 

•  Problemy z wypróżnianiem, hemoroidy – to często występujący problem u osób wykonujących siedzącą pracę. Odpowiednia dieta i regularne wyjścia do toalety pomogą uniknąć tego nieprzyjemnego i bolesnego problemu. W ostrzejszych przypadkach niezbędna będzie pomoc lekarza, który zaleci nam odpowiednie medykamenty lub zabieg.

 

•  Bóle w nadgarstku – osoby pracujące przy komputerze często doświadczają ostrego bólu dłoni związanego z powtarzającym się ruchem dłoni. Operowanie myszką przez 8 godzin dziennie i tak przez cały tydzień może doprowadzić do stanu zapalnego, sztywności i bólu. W takim przypadku pomoże specjalna opaska lub bandaż – w przypadku ostrego długo utrzymującego się bólu niezbędna będzie jednak wizyta u lekarza.

 

•  Jednym z najczęściej występujących zagrożeń są problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Siedząca praca, mało ruchu powodują mniejsze spalanie kalorii. Jeśli do tego dołączymy podjadanie to katastrofa murowana – aby uniknąć nadwagi i zagrożeń z nią związanych należy ograniczyć kalorie w posiłkach. Odpowiednia ilość ruchu w czasie wolnym od pracy wzmocni nasze mięśnie i pomoże utrzymać prawidłową masę ciała.

 

•  Zmęczenie oczu i zespół suchego oka – wysychanie spojówek, ból oczu dotyka osoby pracujące przy monitorach. Długotrwałe wpatrywanie się w ekran komputera męczy oczy i powoduje ból. W tym przypadku pomogą krople nawilżające do oczu, częste przerwy w pracy i spoglądanie za okno na drzewa i krzewy – kolor zielony sprawia, że oczy odpoczywają. Osoby z wrażliwymi oczami mogą zaopatrzyć się w okulary z powłoką antyrefleksyjną.

 

Mając, świadomość zagrożeń związanych z wykonywaniem pracy siedzącej możemy, w porę zapobiec niepożądanym objawom i uchronić się przed dolegliwościami związanymi z jej wykonywaniem. Aktywny tryb życia i uprawianie sportu w czasie wolnym od pracy pomoże nam utrzymać mięśnie i stawy w dobrej kondycji oraz dostarczy nam pozytywnej energii.

 

Jeżeli masz, inne pomysły dotyczące minimalizowania zagrożeń związanych z długotrwałą pracą w pozycji siedzącej to podziel, się nimi w komentarzu – wszelkie uwagi i sugestie będą mile widziane 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *